Dit is ons reisverslag van onze derde fietsvakantie in 2009

Ook dit jaar zijn we naar de open dag geweest van Fital in hotel van der Valk in Nuland, gezellig druk en lekker gebabbelt
met mede fietsers van de afgelopen jaren die je dan toch regelmatig tegenkomt. Aan het eind van de dag hebben we geboekt
om rond de bodensee te fietsen van 17 t/m 26 augustus (10 dagen). Nadat we geboekt hadden terug op weg naar huis maar nog even
bij kanters een hapje eten. Voor de eerste keer geen extra overnachting, we besloten om op de eerste dag vroeg te vertrekken
om zo toch nog redelijk op tijd in Nuland te arriveren.

Voor deze fietsvakantie naar de "bodensee moesten we om 5 uur uit de veren, eerst even douchen en daarna de fietsen achterop de auto
plaatsen. Na een rustige reis kwamen we om kwart voor zeven aan bij "Nuland", iets te vroeg dan maar even wachten.
Bij de ankomst in Nuland kwamen we al gelijk een paar bekenden tegen van de eerdere fietsreizen waaronder de buschaufeur van het vorige
jaar. Na de koffie terug naar de auto's om alles uit te laden, de bus was een uur te vroeg zodat we alles op ons gemak konden
uiladen en in de bus konden plaatsen. De busschauffeur had ook al een bekent gezicht, het was de busschauffeur van onze eerste fietsvakantie
langs de Donau. Op deze reis geen overnachtings hotel er naar toe maar gelijk naar ons hotel Zur Linde in Stockach voor de komende
fietsdagen.

Hotel Zur Linde in Stockach Behalve bij de aankomst konden we elke avond heerlijk buiten eten op het terras.

Op dinsdag stonden de eerste fiets kilometers geplant vanaf Langenargen naar Mainau voor zo'n 50km. Nadat je vertrokken bent
in Langenargen duurt het niet lang of je ziet de Zeppelin boven je hooft rond draaien, een rondvaart met de Zeppeling kost ongeveer
300euro. Aan de boulevart van Friedrichshafen even op de gezellige terrasjes bijkomen van de eerste fietskilometers.

De Zeppeling De gezellige terrasjes van Friedrichshafen

In Friedrichshafen moesten we bij de fontein linksaf om onze fietsreis te vervolgen, onderweg kom je veel van die kenmerkende
vakwerkhuizen tegen

Bij de fontein linksaf Een van de vele vakwerkhuizen

In Uberlingen moesten we om 16:00 uur bij de pond staan voor de gezamelijke overtocht naar Dingelsdorf, in Uberlingen
bij de boulevart werden we verwelkomt met muziek. De fietsen pasten allemaal op het achterdek, nog even uitrusten voor de laatste
6km naar Mainau.

De fontein in Uberlingen Muziek op de boulevart van Uberlingen

Even uitblazen na de eerste fietskilometers De rondvaartboot

De fietsen op het achterdek

Na aankomst van de overtocht stonden ons nog redelijk 6 zware kilomters te wachten, maar daarna konden we lekker in de bus even
uitrusten voordat we in ons hotel arriveerden.
Op woensdag stond de fietsrit vanaf Mainau naar Radolfzell op het programma, we besloten om veel tijd te besteden aan het
bloemen eiland Mainau om daarna in een redelijk tempo door te fietsen naar onze eindbestemming van die dat Radolfzell. Wanneer
je in de buurt van het bloemen eiland bent moet je er toch even naar toe (echt de moeite waard).

De bloem bij binnenkomst van het bloemen eiland

De trompet Vogels opgebouwd uit begonia's

Een pauw opgebouwd uit div. bloemen De watertrap uitmondend in de bodensee

Even verkoeling zoeken bij de watertrap Div. fucsia's

Een afbeelding van de bodensee met de plaatsen rond de bodensee De levensboom met bekend mensen die het bloemen eiland bezocht hebben

Na het bezoek aan het bloemen eiland Mainau op weg naar het groente eiland Reichenau, Reichenau is voor ons niet zo
heel interessant omdat we bij ons ook veel groente hebben op de eilanden. Nadat we het eiland bezocht hadden op weg naar de bus in Radolfzel,
onderweg kwamen we nog een aantal ooievaars tegen. Bij de bus hadden we zo'n 46km op de fietsteller staande.

Een ruine vlak voor Reichenau Een oud vakwerkershuisje

Ooievaars op de fietsroute

Na woensdag (dus donderdag) stond de fietsrit vanaf Radolfzell naar Konstanz op het programma, met enige
klimmetjes en afdalingen maar wel via het mooie en outhentieke Stein am Rhein (totaal 55km).

Stein am Rhein De markt van Stein am Rhein

Stein am Rhein Stein am Rhein

Lekke band Nadat we vertroken waren uit Stein am Rhein kreeg Greta onderweg een leegloper, nadat we de band onderweg nog wat
opgepompt hadden konden we nog net de bus halen. Bij de bus even een nieuwe binnenband steken, we gaan natuurlijk niet
modderen om de band te plakken.

Op vrijdag moesten we verkassen naar ons tweede hotel Weisses Kreutz in Feldkirch, maar eerst nog even 48km
fietsen vanaf Konstanz naar Rheineck/Gaissau. Konstanz ligt aan de Duitse en Zwitserse kant van de
bodensee en wordt daarom de poort naar Zwitserland genoemd. Bij Arbon even van de route af voor een hapje en een drankje,
een leuk oud stadje.

De kerk van Arbon Een binnen pleintje in Arbon

Nadat we Arbon op de fiets verlaten hadden en de bodensee weer aan onze linker hand lag kwamen we zandsculpturen
tegen, dus weer even van de fiets om deze te bewonderen, wat ze allemaal niet met zand kunnen doen.

Muziek? De brandweer

Aan taaaaaaafel De nederlandse winnaars, de liefde en geboorte

Een fontein in de bodensee Ook hier hebben ze een Hundertwasserhaus

Na een korte busrit kwamen we aan bij ons tweede hotel Weisses Kreutz in Feldkirch, een redelijk groot hotel
voor ons gezelschap. Elke groep kreeg een kleur servette toegewezen, aan de kleur van de servette wist je hoe laat je
s'avonds aan moest schuiven en op welke locatie in het restaurant.

Hotel Weisses Kreutz Ze kunnen het goed uitleggen onder het eten

Greta bij het avond eten Even een SMS naar het thuisfront sturen

Op zaterdag gingen we naar het Heidiland, deze dag hadden we de keuze uit 47km of 77km, deze dag veel langs de rijn
en langs de spoorbaan, de laatste 30km bleken toch de moeilijkste te zijn niet vanwege de kilometers maar om het hotel
in Feldkirch terug te vinden. Gelukkig dat Tonnie en Greta de bus ingestapt waren na 47km, maar uiteindelijk
na 76km en na veel navraag doen stonden we voor ons hotel.

De burcht van Vaduz, hoofdstad van Lichtenstein Een oud boerderijtje aan de fietsroute

Iedereen moet wel eens hoog nodig

Op zondag is altijd de rustdag, maar wat moet je doen op zo'n dag, gelukkig dat Corrie (onze fietsbegeleidster) nog een
alternatieve route had meegenomen van 31km. Fietsen rondom Feldkirch, eigenlijk best wel een mooie fietsroute,
we waren blij dat we deze nog gefiets hadden.

Even van het uitzicht genieten Mooi uitzicht rond Feldkirch

Even de houten fietsbrug bewonderen De houten fietsbrug

Na de fietsrit rondom Feldkirch hadden we nog genoeg tijd om Feldkirch te bekijken en de twee kerken
in de nabijheid van het hotel.

De binnenstad van Feldkirch De bakker van Feldkirch

De grotere kerk in de buurt van ons hotel Het gewijde water

De kleinere kerk in de buurt van ons hotel Het plafond

Even de kleinere kerk aan de binnenkant bewonderen

Na de fietsrit van zondag stond op maandag de fietsrit van Feldkirch naar Bregenz op het programma (52km), vandaag
en de komende dagen rijden de twee limburgers Jan en Truus mee, een gezellig koppel. Wij op de gewone fiets en hun op de
elektrische fiets, fietst wel gemakkelijker vooral heuvel op. Deze dag wederom schitterend weer en een heel mooie fietsroute,
na heel lekker gefietst te hebben besloten we rond 12:00 uur een restaurant op te zoeken. Truus, Greta en Adrie besloten tomatensoep
te bestellen, alleen ze hadden niet goed gelezen want er stond nog iets voor namelijk Geeiste tomatensuppe, wat natuurlijk
koude tomatensoep betekend. Al na een paar lepels hadden ze het al bekeken en hebben ze alles maar weer meegenomen. Maar
ter compensatie kregen ze van het huis warme groente soep wat toch wel iets beter smaakte als de koude tomatensoep. Het was best
netjes geregeld van dit restaurant.

De menu kaart Toch nog lekker zo'n groentesoep

Dinsdag de laatste fietsdag van de fietsvakantie nog zo'n 28km van Bregenz naar Langenargen, het eerste vertrekpunt
van deze fietsvakantie. Na aankomst zijn we dus helemaal rond de bodensee gefietst totaal 386km. Vandaag via het eiland Lindau,
best een leuk klein eiland. Na een bezoek aan het eiland terug de bus opzoeken welke ons naar ons overnachtings hotel in Ditzingen
zal brengen, waarna we woensdag weer echt naar huis mogen.

Lindau Lindau

Voordat we in Langenargen terug in de bus zijn gestapt hebben we nog even een groeps foto gemaakt, na de eerdere ervaringen van de
fietsvakanties zou ik zeggen op naar de volgende fietsvakantie.